A rendszeres, évente egyszer elvégzett rutin nőgyógyászati szűrővizsgálat fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Számos szakmai társaság különböző véleményt fogalmaz meg, mikortól is javasolt egy hölgynek nőgyógyászhoz járnia. Gyakorlatunkban azt szoktuk javasolni, hogy a menstruáció megjelenése után érdemes lehet nőgyógyásszal konzultálni, az esetleges fogamzásgátló módszerekről, azonban vizsgálatra a szüzesség elvesztése után elég járni évente.

Miért is fontos a rendszeres vizsgálat?

A méhnyakrákszűrés alapvető jelentőségű, sajnos ez a kórkép manapság egyre fiatalabban, akár már 30-35 éve korban is kialakulhat, azonban így lehetőségünk van megelőzni, korai állapotait felismerni, kezelni.

Számos betegség tünetmentesen is kialakulhat, például cysták, myomák, melyek megfigyelése, szükség szerinti kezelése javasolt lehet. A fenti állapotok azonban tünetekkel is jelentkezhetnek, vérzészavar, hasi fájdalom, fájdalmas nemi élet, meddőség esetén mindenképp javasolt szakember felkeresése.

Idősebb korban is számos betegség ronthatja a páciensek életminőségét, ilyenek a kismedence süllyedéses betegségei, vagy a menopausa élettani változásaiból adódó kellemetlen szubjektív tünetek. A menopausa után vérzés esetén azonnal javasolt nőgyógyászati vizsgálat.

Fertőzések minden generációt érinthetnek, mindennapjaikat megnehezíthetik. Kezelésük sokszor egyszerű, azonban számos fertőzés igen makacs formát is ölthet, mely szintén megnehezítheti a mindennapokat.

Mikor forduljon orvoshoz?

Vérzészavar esetén, fertőzések esetén, alhasi fájdalom esetén, fogamzásgátlási igény esetén, meddőség (1 éven keresztüli aktív nemi élet melletti elmaradt gyermekáldás) esetén, erőlködésre jelentkező vizelettartási zavarok esetén, menopausa utáni vérzészavar esetén, a menopausa általános tünetei esetén amennyiben ezek zavarják önt, évente egyszer tünetmentesen is, szűrővizsgálat miatt.